نظافت صنعتی

ارائه دستگاه های نظافت صنعتی
يكشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۸، ۰۴:۵۷ ب.ظ

آشنایی با جاروبرقی صنعتی

دستگاه جاروبرقی صنعتی یا مکنده صنعتی به عنوان یکی از مطرح ترین و پرکاربردترین دستگاه های نظافتی شناخته می شود و در شرایط کاری مختلف و محیط های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. پایه و اساس عملکرد همه دستگاه های جاروبرقی در هر رده ای که باشند، ایجاد خلا است. این دستگاه ها به یک پمپ مکنده تجهیز گردیده اند که این پمپ درون مخزن جاروبرقی صنعتی فشار منفی یا خلا به وجود می آورد. با ایجاد خلا درون مخزن یک اختلاف فشار بین مخزن و محیط بیرون حاصل می شود. بر طبق قوانین فیزیک بر اثر اختلاف فشار به منظور برقراری تعادل از سمت فشار بیشتر به سمت فشار کمتر جریانی ایجاد خواهد شد. 

عملیات مکش در جاروبرقی صنعتی

جریان هوای به وجود آمده از محیط بیرون از طریق لوله مکش به داخل مخزن مکنده انتقال پیدا می کند و این جریان مواد و آلودگی های اطراف دهانه مکش را نیز همراه با خود می آورد. به این ترتیب عمل مکش و جمع آوری مواد توسط جاروبرقی صنعتی انجام می پذیرد. دستگاه جارو برقی صنعتی یا مکنده صنعتی از کارآمدترین ابزارهای نظافتی است که با برخورداری از سهولت کاربری و عملکردی بالا برای تمیز نمودن عمیق و با کیفیت انواع سطوح هموار و ناهموار مورد استفاده قرار می گیرد. 

مفهوم قدرت مکش و سرعت مکش

برای همه دستگاه های جاروبرقی صنعتی دو مولفه تعریف می شود: قدرت مکش و سرعت مکش. مفهوم قدرت مکش با توان متفاوت است. قدرت مکش به معنای توانایی دستگاه جاروبرقی صنعتی در مکش و کندن موادی سنگین و با چگالی بالا از فاصله دور می باشد. سرعت مکش نیز به معنای حجم هوای مکش شده توسط جارو برقی در واحد زمان است. اگر بخواهیم کارایی مکنده های صنعتی را بر اساس این دو مولفه توضیح دهیم باید بگوییم هر چه قدرت مکش یک دستگاه بیشتر باشد آن دستگاه توانایی بالاتری در جمع آوری مواد سخت و سنگین خواهد داشت و هر چه میزان سرعت مکش یک جاروی صنعتی افزایش یابد سرعت انجام عملیات نظافت نیز افزایش خواهد یافت. 
انتخاب نوع دستگاه مکنده به نوع و شدت آلودگی بستگی دارد و محیطی که در آن از دستگاه استفاده می شود. برای جمع آوری موادی مانند پودر سنگ آهن، سیمان و ... جارویی با قدرت مکش بالاتر به کار می رود و برای جمع آوری گرد و غبار سبک نیز دستگاه هایی با سرعت مکش بالا کاربرد دارند. دستگاه های جاروبرقی صنعتی در کنار گرد و خاک و ضایعات خشک از توانایی جمع آوری آب و مایعات بهره مند هستند و حتی برخی از آن ها می توانند روغن را نیز مکش کنند.

سیستم فیلتراسیون

فیلتر یا واحد فیلتراسیون عنصری مهم و حیاتی در ساختار دستگاه های جاروبرقی صنعتی می باشد. فیلتر مانند یک سد دفاعی برای دستگاه های مکنده عمل می کند و اجازه نمی دهد ذرات گرد و غبار و آلودگی به قلب دستگاه یعنی واحد موتور و پمپ آسیب برساند. اغلب جاروهای صنعتی دارای فیلتر ستاره ای هستند و برخی از آن ها نیز به فیلتر کارتریجی تجهیز گردیده اند. فیلترها خود در مدل های مختلفی طراحی و تولید شده اند که بر اساس ساختار دستگاه، نوع آلودگی و اندازه ذرات بر روی جاروبرقی صنعتی انتخاب می شوند. انواع فیلترها عبارت اند :
فیلتر ستاری : این فیلتر در دو نوع کلاس ال و کلاس ام وجود دارد که به ترتیب هنگام جمع آوری ذراتی به اندازه 3 میکرون و 1 میکرون به کار می روند.
فیلتر تفلونی : این فیلتر ستاره ای شکل است و برای جمع آوری مواد بسیار پودری و چسبنده به کار می رود. 
فیلتر آنتی استاتیک : نوع دیگری از فیلترهای ستاره ای بوده که ضد الکتریسیته ساکن است و برای جلوگیری از بروز جرقه هنگام جمع آوری مواد احتراقی به مورد استفاده قرار می گیرد.
فیلتر هپا : فیلتر هپا به عنوان فیلتر ثانویه یا ایمنی بر روی دستگاه های جاروبرقی صنعتی نصب می شود و کاربرد آن در زمانی است که مواد بسیار ریز و پودری جمع آوری می شود.

کاربردهای جاروبرقی صنعتی

دستگاه های مکنده صنعتی یا جاروبرقی صنعتی در صنایع مختلف با شرایط کاری مختلف کاربرد دارند. برخی از این صنایع عبارت اند از:
صنایع داروسازی : جاروبرقی صنعتی یکی مهم ترین ابزارهای نظافتی در صنایع تولید دارو می باشد زیرا برقراری بهداشت در بالاترین سطح از استاندارد از ضرورت های صنایع داروسازی به شمار می آید. جاروبرقی صنعتی هم برای نظافت های متداول بخش های مختلف کارخانه و هم برای جمع آوری انواع ضایعات و مواد پودری کاربرد دارد. هم چنین تاسیسات و تجهیزات صنعتی توسط این دستگاه قابل نظافت هستند. 
صنایع سیمان : کارخانه های سیمان در گروه صنایع سنگین قرار دارند به این معنا که حجم عملیات نظافت به دلیل وسعت محیط، حجم بالای تولید و مقادیر بالای ضایعات تولید شده، به میزان زیادی است. برای نظافت محیط و تاسیسات کارخانه و جمع آوری پسماندها و ضایعات قابل بازیابی باید از جاروهای صنعتی سخت کار با قابلیت کارکرد دائمی استفاده نمود. مکنده های صنعتی دائم کار دارای موتور توربینی می باشند که بی نیاز از تعمیر و نگه داری است و امکان کارکرد طولانی مدت و پیوسته جارو برقی را فراهم می آورد. 
صنایع خودروسازی : این صنعت با تولید آلاینده های مختلفی همراه است. گرد و غبار، پلیسه های آهن، خاک، روغن و ... در کارخانه های تولید خودرو و قطعات وابسته یافت می شود که برای حذف آن ها از محیط تولید تنها این دستگاه های جاروبرقی صنعتی قدرتمند هستند که کاربرد دارند. 
صنایع فولاد : کارخانه های تولید فولاد نیز از جمله صنایع سخت و سنگین می باشند که برای جمع آوری گرد و خاک، پودر سنگ آهن و ... باید از دستگاه های قوی و کارآمد جاروبرقی صنعتی بهره گیری نمود. بیشترین نیاز این صنعت به جاروهای دائم کار و سنگین کار است که بتواند در شرایط سخت کاری کارخانه فولاد دوام داشته باشد.
 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۸/۱۲
plata sky

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی